Ikhtilat (part 2)


IKHTILAT.
(part II)

Seperti yg dijanjikan,
Aku kembali dengan topik nii.

Ikhtilat.
Campur baur antara lelaki dan perempuan.
Hukumnya? H A R A M .
Tapi, boleh jadi harus dalam beberapa keadaan.

Ramai yg tertanya tanya, tertunggu tunggu,
Keadaan apakah yg diharuskan?
Sebab apa?
Sebab mereka dah tak nampak yg *haram* tu.

Baik,
Kalau itu yg korang nak tahu,
Biar aku jelaskan.

Sebenarnya tiada keadaan yg mengharuskan ikhtilat;
Kecuali darurat.

"Aku nak tanya dia subject tu je pun, sbb tkde kekawan sejantina aku yg faham, takkanlah tak boleh. Bukan ke darurat tu?"

Ya sayang, tak boleh.
Selagimana wujud kaum sejantina di bumi ini, haram tetap haram.
Kenapa perlu ajnabi? Sedangkan ada guru lain yg boleh ditanya.
Sedangkan ada lagi manusia lain yg mungkin lebih mengerti.
Alasan, tetap alasan.

Jika hendak diceritakan bab alasan untuk menghalalkan ikhtilat, aku yakin ianya terlalu panjang.

Mungkin, dalam rencana yg lain,
Akan aku utarakan alasan alasan yg diberi,
Untuk menghalalkan hukum Allah yg pada asalnya HARAM.

Hadam dulu betul betul erti HARAM dan hukumannya, dosa.

Nak ke,
bilamana ibadah korang dah sempurna,
bilamana solat korang tak pernah tinggal,
bilaman AlQuran menjadi rakan karib,
bilamana pakaianmu longgar ikut syariat,

Tapi,
Allah tolak semua amalanmu,
Sebab,
Kau tidak menjaga ikhtilatmu.

Sahabat, sekali lagi aku nak ingatkan,
Juga buat diri aku sendiri yg banyak khilaf,
JAGA IKHTILAT MOLEK MOLEK.

Telegram.me/fateemaelisa

No comments: